logo UE
Strona główna/Aktualności/Raport OECD: Taryfy nie pokrywają kosztów

Raport OECD: Taryfy nie pokrywają kosztów

1 Czerwca 2020

W ubiegłym tygodniu Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała raport o potrzebach inwestycyjnych w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym oraz w zakresie ochrony przed powodziami.

Autorzy raportu dostrzegają, że w Polsce w ostatnich latach dużo inwestuje się w infrastrukturę, co jednak nie zmienia faktu, że znaczna część ciągle wymaga odnowienia i modernizacji.
Zwracają też uwagę na brak realnej strategii finansowania w infrastrukturę, który jest szczególnie dotkliwy dla małych gmin i obszarów wiejskich). W Polsce widoczna jest rozbieżność między wysokimi potrzebami inwestycyjnymi, a możliwościami technicznymi i finansowymi małych gmin (głównie wiejskich).
Według szacunków OECD polski rynek usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków wart jest 5 mld euro rocznie. W praktyce żaden kraj nie pokrywa kosztów usług wod.-kan. wyłącznie z taryf. Najbliżej tego celu jest Dania, gdzie taryfy pokrywają ponad 90 proc. kosztów utrzymania usług wod.-kan. W Polsce prawie 40 proc. wydatków pochodzi z budżetu publicznego, są to głównie dotacje i pożyczki z funduszy krajowych (90 proc.) i unijnych (10 proc.). Kilka proc. finansowane jest w Polsce z pożyczek EBI, EBOR oraz banków komercyjnych.
Autorzy raportu porównali też wydatki na usługi wod.-kan. z dostępnością cenową i siłą nabywczą społeczeństw. Polacy przeznaczają na nie między 2-4 proc. dochodu gospodarstw.
Cały raport w wersji angielskiej przeczytacie TUTAJ.

Kategoria: Powiązane pliki [1]
Format Data publikacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Aktualności
pdf 2020-06-22 Raport - OECD
ilość pobrań: 72
Raport - OECD 4.34MB zobacz

do góry
Uwaga, awaria wodociągowa! Brak wody przy ul. Czarnieckiego 1-24 (za wyjątkiem 21) i ul. Sobieskiego 15 i 17. Woda powinna płynąć ponownie od godz. 18.00 Z powodu zagrożenia epidemiologicznego aż do odwołania nieczynne są kasa w siedzibie Spółki oraz Biuro Obsługi Klienta • Pracownicy Spółki od poniedziałku do piątku, w godz. 7-15 pozostają do dyspozycji Klientów • Sprawy załatwiać można telefonicznie (32 287 98 02 wew. 350, 351), mailowo (mpwik.piekary@mpwik-piekary.pl) lub za pośrednictwem Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (https://ebok.mpwik-piekary.pl).