logo UE
Strona główna/Aktualności/Poprawa jakości wody w kąpieliskach

Poprawa jakości wody w kąpieliskach

8 Czerwca 2021

Z opublikowanego w tym miesiącu corocznego sprawozdania dotyczącego wody w kąpieliskach wynika, że w 2020 r. prawie 83 proc. kąpielisk w Unii Europejskiej spełniało najbardziej rygorystyczne wymogi dotyczące wody „doskonałej” jakości.

Najnowsza ocena sporządzona przez Europejską Agencję Środowiska (EEA) we współpracy z Komisją Europejską opiera się na monitorowaniu 22 276 kąpielisk w całej Europie w 2020 r. Obejmuje ona państwa członkowskie UE, Albanię i Szwajcarię na przestrzeni całego 2020 r.

„Po czterdziestu latach działań mających na celu zapobieganie zanieczyszczeniom i ich ograniczanie jakość europejskich kąpielisk jest wysoka. Unijne prawo nie tylko pomogło podnieść ogólną jakość, ale również określić obszary, w których potrzebne są konkretne działania” twierdzi Hans Bruyninckx, dyrektor wykonawczy EEA.

Udział kąpielisk przybrzeżnych i śródlądowych z wodą „doskonałej” jakości ustabilizował się w ostatnich latach w całej Europie na poziomie około 85 proc., a w 2020 r. - 82,8 proc. Minimalne normy „wystarczającej” jakości wody zostały spełnione w 93 proc. kąpielisk monitorowanych w 2020 r., a w pięciu krajach - na Cyprze, w Austrii, Grecji, na Malcie i w Chorwacji - co najmniej 95 proc. wód w kąpieliskach było doskonałej jakości. 296, czyli 1,3 proc. kąpielisk w Europie, miało w 2020 r. wodę złej jakości.

Dwie trzecie kąpielisk znajduje się wzdłuż wybrzeży Europy. Wyniki te są cennym źródłem informacji dla urlopowiczów, którzy mogą dowiedzieć się, w jakich kąpieliskach woda jest najczystsza. W obecnej ocenie nie można było sklasyfikować jakości kilku kąpielisk, ponieważ ograniczenia związane z pandemią skutkowały niemożnością pobrania wystarczającej liczby próbek.

Prezentujemy interaktywną mapę dotyczącą europejskich kąpielisk i sprawdzić jakość wody w dowolnie wybranym miejscu. Załączamy też raport dotyczący kąpielisk w Polsce, który jest częścią składową raportu przedstawionego przez Europejską Agencję Środowiska. Problemem jest jego niewielka reprezentatywność, gdyż na 602 wyszczególnione kąpieliska aż 401 (66,6%) nie jest sklasyfikowanych z uwagi na niedostarczenie próbek, które mogły by podlegać analizie. Nie wiadomo więc czy woda jest tam dobrej czy złej jakości. Natomiast spośród analizowanych kąpielisk 133 mają wodę „doskonałą”, 41 „dobrą”, 19 „wystarczającą”, a 8 „słabą”.

Kalendarz monitorowania wody w kąpieliskach ustalany jest przed sezonem kąpielowym. Jedną próbkę tzw. przedsezonową pobiera się krótko przed rozpoczęciem sezonu kąpielowego; cztery lub wyjątkowo trzy próbki należy pobierane są w trakcie sezonu, a odstęp między datami pobierania próbek nie może przekroczyć 30 dni. Duża ilość niesklasyfikowanych kąpielisk dziwi, gdyż samorządom, na terenie których się one znajdują powinno zależeć na poddaniu się ocenie. Dobra jakość wody może być przecież zachętą dla turystów. Chyba, że… wynik byłby słaby lub turyści nie są mile widziani.

Prezentujemy też dostęp do Serwisu Kąpieliskowego prowadzonego przez Główny Inspektorat Sanitarny. Wśród sklasyfikowanych tam zbiorników najbliżej Piekar Śląskich znajdują się Pławniowice, Czechowice, Pogoria I i III oraz sosnowieckie Stawiki. Niestety pandemia sprawiła, że nie wszędzie woda została przebadana przez Sanepid, a także nie wszystkie kąpieliska są już otwarte. Ostatnie badania wskazywały jednak na dobrą jakość wody. Zbiornik Nakło-Chechło nie jest ujęty w tym zestawieniu.

Plaża nadmorska

Photo by Josewa Leonard James on Unsplash 

 

Kategoria: Powiązane pliki [1]
Format Data publikacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Aktualności
pdf 2021-06-08 Raport dotyczący jakości wody w polskich kąpieliskach
ilość pobrań: 8
Raport dotyczący jakości wody w polskich kąpieliskach 3,14MB zobacz

do góry
W piątek, w godz. 8-11 przerwa w dostawach wody do budynków Osiedla Andaluzja 19, 20 i 27 Uruchomiliśmy ponownie punkt kasowy w siedzibie Spółki • Kasa jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8-12 • Biuro Obsługi Klienta pozostaje niedostępne dla interesantów • Pracownicy Spółki od poniedziałku do piątku, w godz. 7-15 są do dyspozycji Klientów • Sprawy załatwiać można telefonicznie (32 287 98 02 wew. 350, 351), mailowo (mpwik.piekary@mpwik-piekary.pl) lub za pośrednictwem Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (https://ebok.mpwik-piekary.pl).