logo UE
Strona główna/Aktualności/Nowa strona BIP przyjazna dla osób z (..)

Nowa strona BIP przyjazna dla osób z niepełnosprawnościami

31 Marca 2020

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Piekarach Śląskich sp. z o.o. dysponuje od dzisiaj nową stroną Biuletynu Informacji Publicznej, która spełnia wszelkie wymogi przepisów ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z 4 kwietnia 2019 (Dz. U. 2019, poz. 848), a przede wszystkim oczekiwania i potrzeby osób z niepełnosprawnościami.

wygląd strony BIPAktualnie zapewnienie poziomu dostępności oznacza spełnienie normy europejskiej EN 301 549 V2.1.2. Norma ta zawiera standard WCAG 2.1 na poziomie AA. Obowiązujące przepisy wprowadzają też mechanizm rządowych procedur monitoringu oraz sankcje za niewywiązane się z obowiązku ustawy, co niewątpliwie przyczyni się do powszechnego przestrzegania prawa przez zobowiązane podmioty.

Żyjemy w czasach cyfrowych. W ostatnich tygodniach bardziej zauważamy jak ważna jest możliwość załatwiania spraw drogą internetową. Cyfrowa administracja i gospodarka są nie tylko sprawniejsze i wygodniejsze ale także dają poczucie bezpieczeństwa. Także zdrowotnego. Dlatego tek ważne jest, by postępująca cyfryzacją państwa obejmowała wszystkich, a rozwijając się unikała wykluczenia cyfrowego.

Fundacja Widzialni od lat monitoruje poziom stosowania międzynarodowego standardu dostępności WCAG przez polską administrację. Wyniki Raportów z kolejnych lat ukazują stopniowy progres. W 2019 roku poziom dostępnych serwisów administracji publicznej wzrósł do 60,2%. W stosunku do 2018 roku wzrost nie jest spektakularny, ale jeśli przypomnimy wynik pierwszego Raportu Otwarcia z 2013 roku, kiedy zaledwie 1,7% badanych serwisów spełniało minimalne wymogi dostępności budzi respekt.

Na stronie bip.mpwik-piekary.pl (jest też dostępna z poziomu naszej strony www.mpwik-piekary.pl, po kliknięciu w biało-czerwone logo BIP) oprócz treści warto zwrócić uwagę na te ikonki u góry strony.

zrzut ekranuPozwalają one zapoznawać się z treścią osobom niedowidzącym, a osoby niesłyszące zdobędą informacje o postępowaniu pozwalającym im na załatwienie spraw w naszej spółce.

Natomiast ikonka u dołu strony wywołuje „Deklarację dostępności” potwierdzającą, że odwiedzana strona jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

zrzut ekranu 

W przyszłości do takich samych standardów doprowadzimy naszą stronę internetową ale w związku z aktualnymi wydarzeniami dotyczącymi pandemii potrwa to nieco dłużej niż zamierzaliśmy.

do góry
Z powodu zagrożenia epidemiologicznego aż do odwołania nieczynne są kasa w siedzibie Spółki oraz Biuro Obsługi Klienta • Pracownicy Spółki od poniedziałku do piątku, w godz. 7-15 pozostają do dyspozycji Klientów • Sprawy załatwiać można telefonicznie (32 287 98 02 wew. 350, 351), mailowo (mpwik.piekary@mpwik-piekary.pl) lub za pośrednictwem Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (https://ebok.mpwik-piekary.pl).